top of page

schrijft

Marketing, de kunst van alles


Big Data, Marketing Automation, we zijn druk bezig met het steeds verder optimaliseren van marketing en de ROI’s zijn bepalend welke acties we doorzetten. Door het steeds verhogen van de marketing-lat vergeten we de meest voor de hand liggende marketingkanalen binnen het bedrijf. Alles is marketing Denk aan intern gemopper over een klant, geen tijd om even koffie in te schenken voor de bezoeker, belofte om terug te bellen niet nakomen e.d. Medewerkers zouden zich bewust moeten zijn, dat alles wat met de klant te maken heeft feitelijk marketing is. Iedereen kan op zijn visitekaartje Medewerker Marketing zetten. Ieder klantcontact is klantbeleving en heeft daarom met marketing te maken. Naast de ROI’s zou ook dit bij het management doordrongen moeten zijn. Je zou, juist als leidinggevende, jezelf altijd de vraag moeten stellen “Waar doen we het niet goed bij deze klant?” Daar ligt de oplossing en daarmee bereik je een positieve klantrelatie. Bovendien zorg je er met een positieve houding voor dat medewerkers met een heel andere beleving jouw klant bedienen. Om in marketingtermen te blijven: stuk voor stuk onderdelen van de customer experience. Een perfecte steak serveren met een chagrijnig gezicht zorgt er echt voor dat deze klant niet meer terug komt naar jouw restaurant. Verloren moeite van de kok die op zijn best staat te koken, maar als de bediening die avond geen zin heeft doet dit afbreuk aan zijn product.

Een kunstwerk is ook niet een enkel kunstje. Een kunstwerk staat ook niet op zichzelf; de kunstenaar heeft niet alleen aandacht besteed aan het onderwerp, maar ook aan compositie en kleurkeuze, de lijst is met zorg gekozen. Of hij dit alles nu heel bewust of zelfs onbewust heeft gedaan, alle kleine zaken hebben waarde voor het eindresultaat van zijn werk. Vaak gebeurt dit in de kunst intuïtief en zien we bij analyse van het kunstwerk achteraf, veel meer aspecten naar boven komen, dan waar de kunstenaar zich misschien wel bewust van was in zijn maakproces. Een goed schilderij is echt wel wat meer dan een plaatje. Waarom past een klant zo goed bij je en waarom juist niet? Ook dat is een vraag om eens goed bij stil te staan en dit tot een selectiecriteria voor interessante prospects te maken. Door de achtergrond van de kunstenaar te kennen, zullen we zijn werk anders waarderen. Natuurlijk, uiteindelijk vinden we niet àlle kunstwerken mooi en zal niet iedere klant onze klant blijven. Maar het is wel goed om je te realiseren dat heel veel kleine zaken een rol spelen naar de Happy Customer. Een tevreden klant is nog altijd de beste en meest goedkope vorm van marketing; daarna pas komen alle andere aspecten van marketing aan bod.

Wil je me volgen? Ik schrijf over de raakvlakken tussen marketing en kunst, beide vanuit een passie. Je vindt mijn blog op www.kunstkonijn.nl en via Facebook, Twitter en op LinkedIn


bottom of page