top of page

schrijft

Marketing is geen kunst


Marketing en kunst; is er een overeenkomst? Ik houd me met beide bezig. Het ene is mijn vak; het andere beoefen ik al vele jaren als amateur. Beide levert me iets op: natuurlijk financieel, maar belangrijker nog: ik kan er mijn ei in kwijt! Het vergt creativiteit, zowel in marketing als in het maken van een schilderij. Marketing is steeds meer berekenend

Geen ruimte voor creativeit zou je zeggen. Interessante begrippen vliegen om je oren: ROI’s en KPI’s; Data-driven; Marketing-Automation, Buyer-persona’s. Niets mag meer aan het toeval overgelaten worden. Geïnvesteerd geld moet zich terug vertalen. Waar blijft dan de creativiteit?

Marketing-goeroes spreken ook over Authenticiteit en Persoonlijke benadering. Dat kan toch niet zo berekenend zijn, dit moet toch ergens vanuit je binnenste komen?

Dat geldt ook voor de meeste kunstenaars. Zij willen creëren, vaak zit er een bepaalde boodschap, een tweede laag in hun werk. Het enige doel dat zij nastreven is een goed kunstwerk maken. Weinigen zijn bezig met het voldoen aan de verwachting van hun publiek.

Beiden willen dus simpelweg de aandacht? Voor mij ligt de grootste beloning in het gevoel als het werk klaar is. Of het nu over marketing of kunst gaat. Stiekem ben ik blij als het voor mij allemaal klopt en samenkomt; de gegevens en ideeën die werden verzameld. Dan is het gelukt en krijg ik dat goede gevoel.

Natuurlijk moet er resultaat geleverd worden: marketing moet de klantwaarde vergroten, dat wordt natuurlijk wel van mij verwacht op mijn werk. En het is ook altijd heel erg leuk om een schilderij te verkopen of als iemand speciaal door jou een schilderij wil laten maken. Maar de creativiteit om alle zaken bij elkaar te laten komen en een project op te zetten en rond te maken; dat is de kick van zowel marketing als het maken van een schilderij! Ik ga op zoek naar de raakvlakken en verschillen in mijn Blog KunstKonijn Schrijft; op mijn site www.kunstkonijn.nl

eh.... Kunstkonijn??..... Ach ja, je moet alles ook niet te serieus nemen toch? Wil je me volgen? Je vindt me op LinkedIn, Facebook, en Twitter

bottom of page