top of page

schrijft

Mensen die afwijken van de rest zijn aantrekkelijker


Dat las ik nog niet zo lang geleden op verschillende sites o.a. op nu.nl. Op basis van onderzoek van Personality and Social Psychology Bulletin werd aangetoond dat de voorkeur van mensen uitgaat naar mensen die 'anders' zijn op het gebied van kleding, meningen en keuzes. Dit geldt overigens zowel voor vrouwen als voor mannen, maar dit ter zijde. Ik kan dat wel begrijpen, mensen die er net even anders uitzien, vallen meer op. Een wet die volgens mij overal opgaat.

De eerste indruk telt Is die eerste indruk voorspelbaar en denk je dus direct de inhoud te kennen, dan is je interesse al snel verdwenen. Wanneer de eerste indruk niet meteen peilbaar is, dan volgt verdere inspectie. Dit geldt niet alleen voor mensen, maar volgens mij ook op meerdere vlakken. In alle marketing content-tips & trics die voorbij komen staat dat je een pakkende titel en de juiste plaatjes moet kiezen, een open deur dus; maar wel interessant om eens op te letten naar hoe dit in de praktijk wordt toegepast.

Dit vind ik dus een perfect voorbeeld Laatst was ik in Museum de Fundatie in Zwolle. Een mooi, neoclassicistisch pand uit het midden van de 19e eeuw dat dienst deed als Paleis van Justitie. Een paar jaar geleden is het pand spectaculair uitgebreid met een opvallende opbouw bekleed met 55.000 wit-blauwe tegels. De uitbreiding wordt als een keramische wolk optisch opgetild en zweeft als het ware boven het oorspronkelijke gebouw. Volgens het museum: “ Op de grens tussen de middeleeuwse stadskern en het vernieuwde museum in de hedendaags tijd en een icoon voor de toekomst”. De ellipsvormige opbouw op het dak wordt door het Museum zelf ‘Het OOG’ of ‘de Wolk’ genoemd.

Ik vind het toch echt een ei en zo heeft iedereen zijn mening over de opvallende opbouw.

Mooi of lelijk, maar zeker anders

Ieder zijn eigen mening over dit gebouw, maar inmiddels weten heel veel mensen dat dit Museum de Fundatie in Zwolle is. Gewaagd maar dus ook een hele slimme zet van de architect en een dappere keuze van de museumdirectie destijds. Soms moet je dus echt even durven en buiten de bestaande lijntjes gaan. Geen succes gegarandeerd, maar het zal altijd stof tot nadenken en aandacht opleveren. Wil je me volgen? Ik schrijf over marketing en kunst, beide vanuit een passie. Connecten via LinkedIn, Facebook, en Twitter


bottom of page