top of page

schrijft

Kunst & Marketing, steeds meer geheimen onthuld


Een leuk programma vind ik dat, ‘Het geheim van de Meester’ o.l.v. kunstenaar Jasper Krabbé. Hierin onderzoekt een team van experts hoe onze oude meesters hun schilderijen ooit hebben gemaakt. Van het Meisje met de Parel van Vermeer tot Victory Boogie Woogie van Mondriaan. Alle kunstwerken worden met geavanceerde technieken laag voor laag onderzocht om zo antwoord te vinden op de vraag: Hoe deed de kunstenaar het? Hoe maakte hij zijn verf? Welke materiaal als achtergrond en waar kwam zijn inspiratie vandaan. Men kwam er zelfs achter dat het portret Meisje met de Parel helemaal geen parel in haar oor had hangen. Het team weet heel ingenieus de bijzondere schilderijen te doorgronden.

Van technische ontwikkelingen maakt marketing natuurlijk ook gretig gebruik. Digitalisering onthult onze dagelijkse geheimen: Waar we zijn, wat bekijken we en met wie zijn we in contact. Via ons mobieltje, smartwatch, laptop; we zijn beter te volgen dan we zelf beseffen. Onze bewegingen leveren data op en die wordt grondig geanalyseerd en gekoppeld. Facebook weet bij wie je gisteren op bezoek ging. De Belastingdienst zag hoe je er kwam. Apple hield bij hoe lang je er bleef en Samsung hoorde wat je er zei. En Google wist al dat je het van plan was – uit het boek “Je hebt wel iets te verbergen” welke gegevens geef je allemaal weg en aan wie Zoals bij inzicht in kunstwerken, zijn ook de mogelijkheden om data te meten uitgebreider dan ooit. Ik blijf het een dubbele gedachte vinden maar heb ondertussen ook een AH bonuskaart voor de voordeeltjes en het gemak van de zelfscanner. Je kunt ook bedenken dat het handig is: je hoeft zelf niet meer te zoeken: je krijgt van Bol de producten voorgeschoteld die je - al wist je het zelf nog niet - erg interessant vindt, het reisbureau doet je een nog scherpere aanbieding omdat je zonvakanties hebt bekeken enz.

Het gaat er mij niet direct om of iets goed of niet goed is. Het is wel goed om het je bewust te zijn. Besef dat alle partijen waarmee je online contact hebt, de database vult met jouw naw- en gedragsgegevens. Inmiddels van je auto tot aan je koelkast – we zien exact wat jouw voorkeuren zijn. Tesla - de rijdende dataverzamelaar - weet met wie je belt, welke muziek favoriet is, waar je heen gaat en hoe lang je blijft enz. enz. Op basis van data kan marketing targeten en gerichte aanbiedingen doen. Europese Privacyregels worden hiervoor aangescherpt, niet alleen in B2C maar ook in B2B. In 2018 moet dit ook in Nederland zijn aangepast. Beperkingen ten aanzien van klantbenadering en communicatie. Je mag een mailadres alleen gebruiken als de klant daar per type content toestemming voor heeft gegeven – per type content aparte opt-in vinkjes dus. Van Big Data terug naar Small Data. En dat is ook zo. Als marketeer zal het je beperken; een buyer persona strategie is niet meer zaligmakend. Uiteindelijk gaan we terug naar ware interesse in de klant en moet de relatie met de klant altijd voorop staan. Sales en marketing moeten nog beter gaan samenwerken. Als afnemer gaat het invloed hebben op de enorme toestroom aan content en informatie die op ons afkomt, je hebt meer zelf de controle. Als bedrijf dwingt het je meer te geven, betere kennis te durven delen. Hopelijk wordt het daarmee ook een beetje een ontwikkeling die de persoonlijke interactie belangrijker maakt. Nog even terug naar de kunst; ook daarin denk ik wel: laten we het geheim van de meester maar aan de meester. Uiteindelijk blijkt toch het echte meesterwerk altijd herkenbaar en het meest bijzonder. Het “orginieel” en " authentieke" dat telt en niet één of andere gecreëerde persona.

Wil je me volgen? Ik schrijf over marketing en kunst, beide vanuit een passie. Connecten via LinkedIn, Facebook, en Twitter

bottom of page